Siemię lniane – właściwości, sposoby zastosowania, wskazania i przeciwwskazania

Siemię lniane
adminzdr
7 kwietnia 2022

Siemię lniane jest coraz częściej wykorzystywane w kuchni, ale i nie tylko. Jego drogocenne właściwości znajdują swoje zastosowanie także w pielęgnacji. Ziarna siemienia lnianego są cennym źródłem wielu witamin i minerałów, które wpływają korzystnie na organizm. Ponadto doceniane są przy problemach jelitowych oraz w dietach redukcyjnych. Jak stosować siemię lniane i jakie wykazuje pozytywne właściwości? Jakie są efekty jego regularnego stosowania? Podpowiadamy!

Siemię lniane — wartości odżywcze

Siemię lniane to małe ziarna lnu pospolitego o brązowej lub złotej barwie. Należą do rodziny roślin oleistych i określane są mianem żywności superfoods. To nic innego jak produkty wykazujące prozdrowotne właściwości na cały organizm. Z tego powodu, nasiona siemienia lnianego tak chętnie spożywane są przez osoby dbające o swoje zdrowie. Siemię lniane uznawane jest za produkt leczniczy, który może pomóc na wiele dolegliwości.

Najczęściej spotykane jest siemię lniane w kolorze brązowym. Na sklepowych półkach pojawia się także siemię lniane złote. W porównaniu do brązowego ma mniejszą zawartość tłuszczu. Na rynku można spotkać także olej lniany, który również powinien być wdrożony do każdej zbilansowanej diety.

Siemię lniane to roślina oleista, więc cechuje się dosyć dużą kalorycznością. W 100 gramach suchych nasion jest aż 530 kalorii, z czego większość pochodzi z tłuszczu. Jego zawartość w 100 gramach wynosi 31 g, natomiast białko to 29 g a węglowodany 17 g. Co wyróżnia siemię na tle innych ziaren? Przede wszystkim wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który jest sprzymierzeńcem każdej diety redukcyjnej. Błonnik ma właściwości lecznicze, bo poprawia pracę jelit. 100 gramów nasion lnu to aż 18 gramów błonnika!

Ziarna siemienia lnianego
Źródło: Pixabay

Efekty spożywania lnu

Siemię lniane nie posiada żadnego określonego smaku. By ziarna lnu wykazywały pozytywny wpływ na zdrowie, powinny być spożywane regularnie, najlepiej codziennie. Na efekty nie trzeba jednak długo czekać. Siemię zalecane jest przede wszystkim osobom, które borykają się z problemami jelitowymi. Mowa głównie o zaparciach i problemach z wypróżnianiem. Dzięki dużej zawartości błonnika lniane ziarno reguluje pracę jelit i normuje częstotliwość wypróżnień. Siemię jest także zalecane wszystkim, którzy mają problemy z wątrobą, gdyż ma działanie osłonowe. Regularne picie siemienia, a dokładniej śluzowatej mieszanki wpływa na usuwanie toksyn z organizmu. 

Siemię lniane właściwości na włosy

To nie wszystkie zalety spożywania lnianego ziarna! Coraz chętniej sięgają po nie kobiety dbające o włosy. Kleik wykonany z siemienia i wody wpływa zbawiennie na kondycję włosów. Siemię należy do grupy produktów nawilżających pasemka, więc włosy stają się zdrowsze i bardziej jedwabiste. Co ciekawe, śluzowata mieszanka z siemienia wykorzystywana jest także do stylizacji włosów kręconych! Jak widać, lniane ziarno warto mieć w swojej kuchennej szafce.

Jak stosować lniane ziarno?

Siemię lniane spożywane jest najczęściej w formie kisielu. Lniane ziarno gotowane jest na wodzie, podczas którego konsystencja staje się gęsta i maziowata. Lekkostrawny kisiel polecany jest przy biegunkach, zaparciach oraz wszelkich niestrawnościach. Po ugotowaniu ziaren można je spożywać razem z kisielem lub odcedzić. Taką mieszankę należy pić codziennie, by unormować cykl wypróżnień i wpłynąć leczniczo na jelita.

Siemię lniane może być także spożywane w wersji surowej. Sprawdza się dobrze do posypywania gotowych sałatek warzywnych, jako dodatek do owsianek, domowych wypieków oraz pełnoziarnistego pieczywa. Siemię docenią także osoby na diecie wegańskiej, bo stanowią doskonały zamiennik jajek w przepisach. Wystarczy lniane ziarno zmielić i połączyć z wodą. Siemię lniane zmielone coraz częściej można spotkać także w sklepach ze zdrową żywnością.

Popularnością cieszy się przepis często praktykowany przez zwolenników diety ketogenicznej, mianowicie siemienianka. Jest to odpowiednik klasycznej śniadaniowej owsianki, która zabroniona jest w diecie keto. Lniane ziarno zastępuje płatki owsiane. Należy zmienione siemię ugotować na mleku i podawać z ulubionymi dodatkami. Warto zaznaczyć, że zmielone siemię ma trochę mniejsze właściwości lecznicze, bo traci część błonnika i kwasów omega-3.

Potrawa z siemienia lnianego
Źródło: Pixabay

Właściwości lecznicze siemienia lnianego

Siemię lniane zaliczane do superfoods ma ogromne właściwości lecznicze. To skarbnica wielu cennych witamin i minerałów, które działają pozytywnie na cały organizm. Warto więc jeść i pić siemię, by zachować zdrowie w należytym porządku. Co znajduje się w ziarnach lnu?

  • Witamina C, E, K oraz witaminy z grupy B,
  • Substancje śluzowe, które działają ochronnie na jelita i cały układ pokarmowy,
  • Kwasy tłuszczowe omega-3, które wykazują działanie obniżające poziom trójglicerydów,
  • Lignina, wykazująca zbawienny wpływ na gospodarkę hormonalną,
  • Lignany, które minimalizują ryzyko zachorowania na raka.

Siemię lniane- wskazania i przeciwwskazania

Regularne picie siemienia lnianego bardzo szybko wykazuje pozytywny wpływ na jelita. Warto jednak wspomnieć, że jeść i pić siemię należy w odpowiednich ilościach. Zbyt duża ilość może prowadzić do biegunek i odwodnienia organizmu. Wdrażając siemię do swojego jadłospisu, należy zadbać o podaż płynów. Spożywając siemię, mogą także występować mdłości, co może wynikać z nietolerancji organizmu. Jeść i pić siemię mogą dzieci powyżej 6 miesięcy, w dawce nieprzekraczającej 1 łyżeczki. Dla najmłodszych lepiej sprawdzi się siemię złote, które jest delikatniejsze. Jeść i pić siemienia nie mogą osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Kobiety w ciąży powinny skonsultować chęć spożywania siemienia z lekarzem prowadzącym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.